Gönderen Konu: TAKSİCİLERE AÇIK MEKTUP  (Okunma sayısı 11339 defa)

is

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • İleti: 472
TAKSİCİLERE AÇIK MEKTUP
« : Kasım 08, 2022, 12:47:01 ÖS »
TAKSİCİLERE AÇIK MEKTUP

           Taksicilerin çoğunluğunu, aşağıda çıkardığım, tecrübe ile sabit yanlışlardan/ halk tâbiri ile numara(!)’lardan tenzih ederek yazıyorum. Müşterilerine aşağıda sıraladığım numaraları yapanlar % 3-5 civarındadır desek de; bu yazdığım tüm numaraları ben bizzat yaşadığım için/ taksiciliği meslek edinmiş; kul hakkına riayet eden taksici kardeşlerimizin kendilerinden aldığım bilgilerden yazabiliyorum.

           Büyük çoğunlukla, bu numaralardan bir kısmını kullanıyor izlenimi veren taksicilere rastlamamız öyle az miktarda da olduğunu düşünürsek hata ederiz. Tanıdık dediğimiz taksiciler dahi, bilmezmiş ayağına yatıp; yolları yıllardır dolaştıkları halde, müşterilere sormak suretiyle, kısa mesafelerin, müşteri eliyle uzatılmasını umut ederek sorduklarına şahit olmuşuzdur. Bunların yüzdeleri azımsanamayacak kadar çoktur. Esefle bildirmek boynumuzun borcudur. Müşterilere yapılan yanlışları aşağıda sıralayıp; kamu oyuna sunmak suretiyle, bir kısım taksicilerin, bu yanlışların deşifre olduğu düşüncesi ile, bu hatalarından dönmelerine vesile olursam, kendimi mutlu hissedeceğim. Zira yapılan yanlışların faturalarının eninde sonunda karşılarına çıkacağını bildiren Allah olduğuna göre, bizim uyarma görevini yapmamıza, tüm taksicilerin minnettar olmaları, bu yanlışları yapanların deşifre olduklarına sevinmeleri gerekir. Zira bu yanlışların faturaları dünyada, ya da Âhiret’te hesaba çekileceklerini bilmeleri açısından önem arz eder. Bu “numaralar” ın çeşitleri aşağıya çıkarılmıştır:

           1- “YOLU BİLMİYORUM” ifadesi, ne kadar yanlış bir ifade olduğunu tüm taksiciler de tasdik edebileceklerdir. İstisna olarak, duraklara yeni gelmiş taksicileri ayrı tutmak, her aklı başında müşterinin de insafına kalmış bir husustur. Olabilir, ancak, konuşma arasında yıllarca çalıştığını ifade edenlerin, yol târifi istemelerini ne ile açıklayabilirsiniz? Bu şekilde “bilmiyorum” diyen taksicilerin sözünü de, okuyucuların insafına bırakarak yazdım.
 
           2- “HANGİ YOLDAN GİDELİM” deyip müşteriye bırakılması;

           3- “KISA YOLDAN YANLIŞLIKLA SAPMIŞIM ABİ/ ABLA” ifadesi;
 
           4- “BOZUK PARA ÇIKMADI” deyip; para üstünü eksik verme gayreti;

           5- “TAKSİMETREYİ GEÇ AÇTIM” deyip; inerken, (200 metre geç açtığı halde, ki 40 krş. x 2 = 80 krş. alması gerekirken) karambole/ yuvarlak hesapla “geç açtım, 5 TL. ver, yeter abi/ abla” denilmesi;

           6- SÖYLENDİĞİ HALDE kısa yoldan gitmeyip; uzun yola, “YANLIŞLIKLA GİRMİŞİM” numarası yapılması;
 
           7- Taksilere verilen BEKLEMELERDE ki, dakikada 40 kuruşa tenezzül edilmesi kadar yanlış ne olabilir? Bu şekilde kazanılacak olan para/ ücret, bir çeşit kul hakkı değil de nedir? Elbette kul hakkıdır. Ki bu beklemeleri çeşitli yollarla denemekte:

           a-) Trafik lâmbalarını kontrol ederek, kırmızının yanmasını beklercesine yavaştan alarak gitmesi;
           b-) Mevcut kuyruğun kısası varken(dönüş yoluna girmeyeceği de bilindiği halde) uzun olan kuyruğa girmesi
(daha pek çok yavaşlama numaraları sayılabilir) aklın alacağı yanlış hareketlerden değildir.

           8- Işıklı kavşaklara gelirken; birden fazla sıranın en çok taksisi olanı tercih ederek, kırmızının yanması için beklemek üzere, SIRANIN GERİSİNDE KALMAYA ÖZELLİKLE ÖZEN GÖSTERİLMESİ;

           9- “DÖNECEĞİM ABİ/ ABLA” deyip; uzun yoldan dönmeye kalkmak. Halbuki yerinde dönse, doğrudan gideceği güzergâh üzerinde olacaktır. Uzun yoldan tersine gidip, dönme neyin nesidir?

           10- Kredi kartı çekenlerin ilâve ücret hesabında, KOMİSYONUN ÜZERİNDE ÜCRET ALMASI. % 3 komisyonu, yuvarlama yaparak, yüzdenin çok üzerinde alması. 30 TL. lik mesafede, % 3’ lük komisyon için alacağı 1 TL. yerine, yuvarlak hesap ile, "5 lira ver yeter abi/ abla" ifadesiyle komisyon hesabı yapılması(Bunlar bizzat yaşadıklarımdır. Kimse olur mu böyle şey demesin).

           11- “SEN HANGİ YOLU TERCİH EDERSİN ABİ/ ABLA” ifadesi ile, yolu kendisi kadar bilemeyen müşteriye sorması. Kendisi bu yolları avucunun içi gibi bildiğini, konuşmasında belirttiği halde, sonrasında(kabaca ifade edersek) “bilmiyorum ayakları" na yatıp, müşterinin uzun yolu tercih etmesine ses çıkarmaması.

           12- IŞIKLARDA BEKLERDEN BİNİNCE, TAKSİMETRE AÇMA: .... kavşağındaki ışıklarda, kırmızı yanarken bindiğim taksici, hemen taksimetreyi açtı. Bekliyoruz. Bekliyoruz. Yeşil yanarken 80 Kuruş yazdı.(O zamanlar 80 kuruş; şimdi olsa .... TL. yazacaktı.).

           ÖNEMLİ NOT: HENÜZ YOL ALINMAMIŞ; EN ÖNEMLİ GİDER KALEMİN OLAN BENZİNİ HARCAMAMIŞSIN. DOĞRU MU TAKSİCİ ESNAFI? SİZ BİNİN BİR TAKSİYE, TAKSİCİ AYNI HAREKETİ YAPARSA; NE DERSİNİZ? İĞNE VE ÇUVALDIZ MESELESİ.

           Bu yapılan yanlışların hemen hemen tamamını, müşteri olarak bindiğim taksicilerle bizzat yaşayarak edindim. Ya da konuşarak:

           Bizzat taksicilerin tespit ettiği bu yanlışların bir kaçını da, “bu yanlışları yapan arkadaşlar mesleğimizin yüz karalarıdır” diyen taksicilerden aldım.

           Durum bu merkezdeyken akla geliveren:

           -Bu yanlışları tâkip eden hiçbir Federasyon Yetkilisi/ Dernek Müfettişi/ Devletin Yetkili Kuruluşlarının Görevlileri v.s. yok mudur?

           Bu tür yanlışlardan, artı menfaatler elde etmeye çalışan taksicilerin tespiti ile, meslekten uzaklaştırılmaları/ taksilerinin belli müddet bağlanması ile verilen bu cezalar, çok iyi birer ders mahiyetinde cezalar olabilir. Zira bir taksicinin ceza alması, o şehirdeki bütün yanlış yoldan menfaat uman taksicileri hizaya getirmeye yeter de artar bile.

           Meslek kuruluşlarının bu ikazımın ilgili mercilere iletilmesi için gereğini yapacaklarına olan inancımla duyuruda bulunmak istiyorum. Bu ikazlar aynı zamanda, taksicilik mesleğinin şeref ve haysiyetinin yerine gelmesine de vesile olacaktır. Taksicilere olan güvenin artmasını sağlayacaktır.

           Diğer taraftan, sıraladığım bu yanlışlara dikkat çekilmesi, taksici esnafının kazançlarının helâl olmasına katkıda bulunması açısından da önem arz eder. Zira hiçbir aklı başında taksici ailesine, çoluğuna çocuğuna, hile hurda ile kazandığı parayı yedirmek durumunda kalmayacaktır. Bu şekilde dürüstçe kazanılan paralar, taksici esnafının meslekî itibarını da kazandırmaya yardımcı olacaktır.

           Sıralanan bu yanlışlara düşmeyen taksicilerin, bu meslek gurubunun güvenilir mesleklerden olmasına katkılarının olduğunu unutmamamız gerektiğinin de bilinmesi dileklerimle.

           Saygılarımla. 08.11.2022 12:39

ÖNEMLİ NOT:

           NOT(1):  KİTABIMIN FORMATI GEREĞİ:

           1- EZBERLEMEMİZ GEREKEN ÂYETLERİ KISACA BAŞLANGIÇ CÜMLESİNE KIRMIZI FONTLA;
           2- ALTINA SÛRE NUMARASI, SÛRE ADI, ÂYET NUMARASI, HANGİ SAYFADA OLDUĞUNU MAVİ FONTLA;
           3- ÂYET MEÂLİNİ SİYAH FONTLA YAZMAKTAYIM.

           BU FORMAT, TEKRAR ETMELERİ BARINDIRSA DA, OKUMADA GERİ DÖNMELERİ ÖNLEME AÇISINDAN ZAMAN KAZANDIRACAĞI İÇİN, FAYDALI OLACAKTIR KANAATİNDEYİM.

           NOT(2):  KİTAPTAN DAHA FAZLA OKUYUCUYA ULAŞABİLECEĞİM İÇİN, SİTEMDE(www.koseyazilarinayorumlar.com), TÜM AÇIKLAMALI ÂYETLERİ SUNMAKTAYIM, İNŞALLAH!

« Son Düzenleme: Temmuz 16, 2024, 02:42:35 ÖS Gönderen: is »